media.news.imagealternatetextformat

کرونا بلای جان اقتصاد انگلیس

یکشنبه, 10 بهمن,1400 03:01 ب.ظ

تهران- ایرنا- کنفدراسیون صنایع انگلیس رشد کسب و کارها در این کشور را طی سه ماه گذشته کمترین میزان از آوریل ۲۰۲۱ (فروردین/ اردیبهشت ۱۴۰۰) به دلیل شیوع سویه اومیکرون کرونا و کاهش درخواست خدمات حضوری اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا از رویترز، اقتصاد انگلیس نوامبر گذشته (آبان/ آذر ۱۴۰۰) به وضعیت پیش از کرونا بازگشته بود؛ اما همین زمان دولت به دلیل شیوع سویه کرونا محدودیت‌های جدیدی وضع کرد. اپلش پلیجا اقتصاددادن کنفدراسیون صنایع در انگلیس گفت: بخش خدمات مشتری بیشترین خسارت را از محدودیت های اعمال شده دولت در پی شیوع اومیکرون متقبل شد و فعالیت ها در این بخش به شدت کاهش یافت.

شاخص رشد ماهانه کنفدراسیون صنایع انگلیس (که بر اساس نرخ رشد فصلی بر اساس آمارهای گذشته از بخش های تولید، خرده‌فروشی و دیگر بخش‌های دادوستد است) در ماه ژانویه ۲۰۲۲ (دی/ بهمن ۱۴۰۰) به بیش از ۱۲ رسید در حالیکه این شاخص در ماه دسامبر ۲۰۲۱ (دی/ بهمن ۱۴۰۰) بیش از ۲۱ بود.

اقتصاد انگلیس ماه نوامبر گذشته (آبان/آذر ۱۴۰۰) به وضعیت پیش از کرونا رسید اما شیوع سویه اومیکرون کرونا و افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر بر اثر آن توصیه دولت به بازگشت به دورکاری و محدودیت ها را باعث شد. این کمترین رقم از ماه آوریل گذشته بود؛ زمانی که رستوران‌ها و کافه ها و دیگر خرده‌فروشی‌ها به دلیل موج قبلی شیوع کرونا بسته بودند.

بر اساس این گزارش غیر از شیوع سویه اومیکرون، تورم فزاینده نیز موجب کاهش رونق بسیاری از کسب و کارها شده است. تورم در انگلیس در ماه دسامبر ۲۰۲۱ به بالاترین میزان طی ۳۰ سال گذشته رسید و پیش بینی می شود به بیش از ۶ درصد در ماه آوریل پیش‌رو (فروردین/ اردیبهشت ۱۴۰۱) و زمان افزایش قبوض برق دوره‌ای برسد.

انتظار می رود بانک مرکزی انگلیس نرخ سود را پنجشنبه پیش‌رو (۱۴ بهمن) از ۲۵ صدم درصد تا نیم‌ درصد افزایش دهد.  آمار کنفدراسیون بر اساس نظرسنجی از ۴۷۷ شرکت بین ۲۰دسامبر تا ۱۷ ژانویه به دست آمده است.

به گزارش ایرنا از زمان شیوع کرونا در انگلیس بیش از ۱۶ میلیون و ۴۰۶ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و بیش از ۱۵۵ هزار و ۶۱۳ نفر جان باخته‌اند. انگلیس با چند موج شدید کرونا روبرو بوده است که آخرین موج با شیوع سویه به شدت مسری اومیکرون از اواسط آبان گذشته شروع شد.