media.news.imagealternatetextformat

پس از سازمان ملل و اتحادیه اروپا، پنج کشور اروپایی خواستار توقف شهرک سازی ها در «اراضی اشغالی» شدند

یکشنبه, 27 مهر,1399 10:02 ق.ظ

کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا هم پس از سازمان‌ملل و اتحادیه‌اروپا خواستار توقف شهرک‌سازی‌ها در «در کرانه باختری اشغالی» شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از خبرگزاری رویترز، کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک گسترش شهرک‌سازی‌ها از سوی رژیم اشغالگر قدس را محکوم کرده و خواستار توقف فوری آن شدند.

در بیانیه صادره از سوی کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا آمده است: عمیقاً نگران تصمیم مقامات اسرائیلی برای پیشبرد طرح احداث بیش از ۴ هزار و ۹۰۰واحد مسکونی در کرانه باختری اشغالی هستیم.

این درحالیست که نیکولای ملادینوف فرستاده سازمان ملل در امور منطقه نیز در این خصوص اعلام کرده بود: مسئولین اسرائیل در روزهای ۱۴ و ۱۵ اکتبر سال جاری طرح ساخت حدود ۵ هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری رود اردن را به تصویب رساندند اما این اقدام مغایر با حقوق بین‌المللی و غیرقانونی است. شهرک‌های مذکور یکی از مهمترین موانع صلح (سازش) میان اسرائیل و فلسطین است. چنین اقداماتی راهکار دو دولتی را به خطر می‌اندازد.

گفتنی است، پیشتر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر قوانین و حقوق بین‌الملل، شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین را غیرقانونی خوانده و از رژیم صهیونیستی خواسته بود تا به توسعه شهرک سازی در این اراضی خاتمه دهد.

گفتنی است، در سایه انفعال مرتجعین عربی و حمایت‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی از برنامه‌های خود برای توسعه شهرک‌های رژیم صهیونیستی خبر داده است.