media.news.imagealternatetextformat

نشست تجاری انگلیس و ایران در میانه امیدواری‌ها به احیای برجام

سه شنبه, 23 آذر,1400 09:19 ق.ظ

با افزایش امیدواری‌ها به موفقیت مذاکرات وین درباره احیای برجام و رفع تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران، نمایندگان اتاق‌های بازرگانی انگلیس و ایران درباره فرصت‌ها و چالش‌های همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این نشست که با مشارکت اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و انگلیس، نمایندگان وزارت تجارت بین الملل در سفارت انگلیس در تهران و سفارت ایران در انگلیس برگزار شد بالغ بر یک صد نماینده از شرکت‌های مختلف تجاری از بخش‌های مختلف به ویژه در صنایع کشاورزی، دام‌پروری در کنار صادرکنندگان و واردکنندگان شرکت کردند تا درباره راهکارهای توسعه روابط اقتصادی بحث و تبادل نظر کنند.

پاول ویلسون مدیر اتاق بازرگانی انگلیس و ایران درباره این نشست که دیروز (چهارشنبه) به صورت مجازی برگزار شد به خبرنگار ایرنا در لندن گفت که نمایندگان دولت انگلیس به همراه طیف گسترده‌ای از کارشناسان و فعالان حوزه تجاری اهداف خود را در زمینه توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی تشریح کردند.

وی افزود: به وضوح روشن بود که طرف ایرانی نسبت به استفاده از ظرفیت‌های طرف انگلیسی علاقه‌مند است و به همین خاطر طرف انگلیسی به مطالبی اشاره کرد که برای طرف مقابل جذاب باشد. ویلسون ادامه داد: هدف از تشکیل جلسه دیروز هم این بود که حوزه‌های مورد علاقه دو طرف شناسایی شود و ببینیم در چه زمینه‌هایی می توانیم با یکدیگر همکاری کنیم.

او یکی از مسائل مورد علاقه دو طرف را استفاده از فناوری‌های فوق پیشرفته‌ای دانست که زنجیره عرضه محصولات غذایی را از تولید تا تحویل به خرده فروشان شناسایی کند. همچنین بکارگیری سیستم های پیشرفته‌ای که بر اساس آن دام پروران بتوانند وضعیت دقیق سلامتی دام‌ها را زیر نظر داشته باشند از دیگر حوزه‌های مورد علاقه طرفین بود. این مقام انگلیسی، جلسه دیروز را حاوی اطلاعات مفیدی دانست که داده‌های زیادی رد و بدل شد و طرف انگلیسی «از پیشرفت هایی که ایرانی‌ها طی ۴۰ سال گذشته در صنایع کشاورزی و دام‌پروری کسب کرده‌اند شگفت زده شد.»

ویلسون عنوان کرد که در جریان این جلسه شرکت‌های ایرانی و انگلیسی علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری، شماره تماس یکدیگر را رد و بدل کرده و به این ترتیب «کانالی باز شد تا طرف‌ها با یکدیگر در تماس باشند و وزارت تجارت بین الملل انگلیس در تهران هم این مراودات را تسهیل خواهد کرد»

مدیر اتاق بازرگانی انگلیس و ایران بدون اشاره مستقیم به مشکل مراودات بانکی ناشی از تحریم های آمریکا، به چالش‌های موجود در روابط تجاری دو طرف اشاره اما تصریح کرد: می دانیم که افرادی سرگرم حل این مشکلات هستند چون اتاق بازرگانی شواهد خوبی را در این زمینه در اختیار دارد. این درحالیست که به گفته وی، «اگر دولت انگلیس مایل به توسعه روابط تجاری با ایران نبود در آن صورت نمایندگان دولت در جلسه شرکت نمی‌کردند. اما ما سخنرانی‌های خوبی را از طرف نمایندگان دولت در جلسه داشتیم و این مساله به ما نشان می‌دهد که آن ها به حمایت از تجارت با ایران تمایل دارند.» ضمن آنکه به گفته وی حوزه مواد غذایی و کشاورزی ذیل مسائل بشردوستانه است که تحت تحریم نیست.

نشست دیروز درحالی برگزار شد که نمایندگان کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمدند تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. آن‌ها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.

دور چهارم نشست کمیسیون مشترک‌برجام دیروز در گراند هتل وین برگزار شد. در نشست دیروز که با حضور هیأت‌های ایران و کشورهای عضو برجام برگزار شد، روسای هیات ها مروری بر پیشرفت های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند.

هیات ها با اشاره به متن های تهیه شده که در نتیجه نشست های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده اند،  از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاباهنگ کنونی در ادامه گفتگوها تاکید کردند.

گفتنی است در دو هفته اخیر، مذاکرات و رایزنی های مختلف میان هیات ها چه در سطوح معاونین و چه در سطوح کارشناسی به صورت فشرده در جریان بود؛ از جمله ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون، گروه کارشناسی لغو تحریم ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیات های همه کشورهای عضو برجام دریک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش نویس را برای ملاحظه روسای هیات ها و سپس گزارش به پایتخت ها آماده کنند.

در نتیجه این رایزنی ها و نیز تلاش های هیات های کارشناسی طرف های درگیر در گفتگوها، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم های سیاسی در پایتخت های کشورها است، بقیه بخش های متن تقریبا آماده است. هیات ها در پایان این دور از گفتگوها عازم پایتخت های خود شدند.قرار است دور دیگر گفتگوها هفته آینده مجددا از سر گرفته شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران امروز در سخنانی اعلام کرد گام اصلی و بزرگ را (در مذاکرات وین) برداشته‌ایم و توافق اصلی انجام شده است. وی با اشاره به اینکه در برخی موارد رایزنی ها همچنان ادامه دارد تا «به توافق نهایی برسیم» تصریح کرد که دولت کار را انجام داده است و «توانستیم کمر کرونا و تحریم را بشکنیم»

روسای هیات‌های شرکت کننده در مذاکرات وین هم در اظهارنظرهایی از موفقیت های ملموس در راستای احیای برجام خبر داده و می‌گویند که توافق نهایی شکل گرفته است.  «انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد در توئیتی عنوان کرد: اکنون یک درک مشترکی درباره ضروریات بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌های مرتبط و از سرگیری تعهدات هسته‌ای از سوی ایران حاصل شده است. او همچنین در پایان نشست دیروز با خبرنگاران مستقر در وین گفت‌وگو کرد که این مساله به خودی خود نشان دهنده پیشرفت عمده‌ای در مذاکرات است. او که پیشتر حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها نبود تصریح کرد: اطمینان دارم که زمان زیادی تا توافق نهایی باقی نمانده است.

میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام هم عنوان کرد که دستیابی به توافق درباره احیای توافق هسته‌ای ایران در دسترس است و مذاکرات تا حصول نتیجه موفقیت‌آمیز ادامه دارد.این درحالیست که دیپلمات‌های عالی‌رتبه سه کشور اروپایی عضو برجام هم می‌گویند که پیشرفت ملموسی در مذاکرات وین حاصل شده و چارچوب توافق درباره رفع تحریم‌ها مشخص شده است.

«پاول ویلسون» مدیر کل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران در همین پیوند می‌گوید «این‌ها نشانه‌های خوبی است که برجام دارد به ریل اصلی بر می‌گردد و گزینه‌ها برای بهبود روابط تجاری ایران و انگلیس گسترش می‌یابد. وی ابراز امیدواری کرد که احیای برجام و رفع تحریم‌ها مراودات تجاری انگلیس و ایران را به سطح پیش از تحریم‌ها ارتقاء دهد. ویلسون حجم مراودات تجاری دو کشور را در حال حاضر حدود ۱۸۰ میلیون پوند برآورد کرد که تا سه سال پیش به گفته او سه برابر این میزان بوده است. او خاطر نشان کرد که طرف انگلیسی به طور ویژه علاقه‌مند است که روابط درحوزه صنایع کشاورزی و دامپروری را در کنار سایر بخش‌ها توسعه دهد.