media.news.imagealternatetextformat

رهبر ایران کمک ویژه مالیاتی به شرکت‌های ورودی به بورس را تایید کرد

شنبه, 21 تیر,1399 01:31 ب.ظ

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران کمک ویژه مالیاتی به شرکت‌هایی که امسال وارد بورس می‌شوند را تایید کرده است.

با تایید رهبر ایران، حسابرسی مالیاتی سال‌های قبل شرکت‌هایی که امسال وارد بورس می‌شوند، ممنوع خواهد شد.

به گزارش سنا، پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، این پیشنهاد را فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد به دولت داده بود که پس از طرح در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رسیده است.

حسن روحانی رئیس جمهور در نامه‌ای به آقای دژپسند این مصوبه را ابلاغ کرده و "خبر داده" که این موضوع "به تایید" رهبر ایران نیز رسیده است.

بر اساس این مصوبه، سازمان امور مالیاتی از رسیدگی به پرونده‌های قبل از سال ۱۳۹۸ تمام شرکت‌هایی منع شده که امسال در بورس پذیرش می شوند و این سازمان متعرض حساب‌های سنوات گذشته این شرکت‌‌ها نخواهد شد و آنها فقط بابت صورت مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پرداخت.

به گزارش سنا، شرکت‌هایی "که حتی شرایط مالیاتی شفاف و روشنی هم داشته‌اند نگران بودند اگر وارد بازار سرمایه شوند، زمینه و بهانه‌‌ای پیدا می‌شود تا پرونده مالیاتی و اقدامات سنوات گذشته آنها مورد کالبدشکافی مجدد قرار گیرد."

محمدجواد ایروانی، معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبر ایران اول بهمن ۹۸ گفته بود: "در مذاکره با وزارت امور اقتصادی و دارایی، هماهنگ شده که شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای وابسته به دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران شرایط پذیرش در بورس پیدا کنند و این روند سرعت گیرد".

بسیاری از نهادهای اقتصادی زیر نظر دفتر آیت‌الله خامنه‌ای درصد قابل توجهی از بازار سهام ایران را در اختیار دارند. یکی از شرایط ورود به بورس ارائه صورت‌های مالی این شرکت‌هاست و سازمان بورس نیز موظف است این اطلاعات را در اختیار عموم قرار دهد.


بر اساس مصوبه جدید، شرکت هایی که امسال وارد بورس می شوند، موظف می‌شوند حداقل ۲۵ درصد سهام خود را در بازار سرمایه شناور کنند.

همچنین گفته می‌شود دولت قرار است برای تامین بودجه، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌‌های دولتی را واگذار کند.

با افزایش فشار تحریم‌های آمریکا و دشوار شدن فروش نفت و بحران مستمر در بازار ارز و طلا، بازار بورس بخصوص در سال ۱۳۹۹ رشد و رونق چشمگیری داشته است.