media.news.imagealternatetextformat

تعرفه ی جهانی بریتانیا

شنبه, 28 تیر,1399 10:09 ق.ظ

در ماه گذشته، دولت بریتانیـا نظام تعرفه ی جدید خود را با عنوان تعرفه­ ی جهانی بریتانیـا اعلام کرد. در ادامه توضیحاتی درباره­ ی آن می­ خوانید.

تعرفه­ ی جهانی بریتانیا از اول ژانویه 2021 جایگزین تعرفه ­ی خارجی مشترک اتحادیه­ ی اروپا (European Union’s Common External Tariff) خواهد شد.

تعرفه­ ی جهانی بریتانیا شامل حال همه کالاهائی می­ شود که از ابتدای ژانویه ی 2021 به بریتانیا وارد می ­شوند، مگر در موارد استثنائی، به عنوان مثال این تعرفه­ به کالاهایی که از کشــورهای درحال­ توســعه­ ای که از طرح عمـومی ترجیحـات (Generalised Scheme of Preferences) بهره می­ برند، یا به کالاهائی که منشأ آنها کشورهائی است که بریتانیا با آنها موافقت­نامه ی تجاری دارد، اعمال نخواهد شد.

بنابراین تعرفه­ ی جهانی بریتانیا بهکالاهائی که از ایران به بریتانیا صادر می­ شوند، اعمال خواهد شد؛ چرا که بریتانیا با ایران موافقت­نامه ترجیحی ندارد.

در طراحی تعرفه­ ی جهانی بریتانیا، دولت بریتانیا اطمینان داده است که به تعهدات و ارزش­های سازمان تجارت جهـانی، جایی که بریتانیـا یک پویشگر و حامی تجارت آزاد جهـانی است، پایبند خواهد بود.

به بیان سـاده ­تر، استفاده از تعرفه­ ی جهانی بریتانیابرای کسب­ وکارهائی که از ایران به بریتانیـا صـادرات می­کنند، آسان­تر است.

 

این برای ایران به چه معناست؟

تعرفه­ی جهانی بریتانیا کار را برای آن دسـته از کسب­ وکارهای ایرانی که به تجـارت با بریتانیـا می­ پردازند، آسان­تر خواهـد کرد. این تعـرفه­ هزینه­ های اجرائی را برای کسب ­وکارها کاهـش می­ دهد. تعرفه ­های غیرضروری­ ای که بار اجـرایی ایجاد می­ کنند، از بین می­ روند. همه ­ی تعرفه­ های زیر 2 درصد حذف می­ شوند (به عنوان مثال تعرفه­ ی پسته از 6/1 درصد به 0 درصد تغییر می­ کند.).

استفاده از این تعرفه­ ساده ­تر است. تعرفه­ ها به سمت پائین گرد می­ شوند، تا استفاده از آنها برای تجار ساده ­تر شود (برای مثال تعرفه­ ی میوه ­ی خشک شده از 4/2 درصد به 2 درصد، و ساعت رومیزی از 7/4 درصد به 4 درصد تغییر می­ کند.). همچنین محـاسبات پیچیده ­ای که در تعرفه ­ی خارجی مشـترک اتحادیه ­ی اروپا اعمال می­ شدند حذف خواهند شد، که این امر منجر به ایجاد بیش از 13000 تغییر تعرفه در محصولاتی مانند بیسکوئیت، شیرینی­جات، کره بادام زمینی و ... می­ شود.

تعرفه­ ی جهانی بریتانیا موجب ارتقای اقتصاد پایدار خواهد شد. تعرفه­ های بیش از 100 محصول کاهش می­ یابد تا حمایت شود از انرژی­ های تجدیدپذیر، کارائی انرژی، ضبط کربن، و اقتصـاد دورانی از طریق بازیافت و کاهش پلاستیک­ های یکبارمصرف (برای مثال تعرفه­ ی ترموستات ­ها از 2/1 درصد به صفر درصد، فلاسک­ های وکیوم از 7/6 درصد به صفر درصد، و لامپ­ های ال ­ای­ دی از 7/3 درصد به صفر درصد تغییر یافتند.).

تعرفه­ ی جهانی بریتانیا از کشورهای درحال ­توسعه حمایت می­ کند. تعرفه ­ها بر کالاهائی نظیر وانیل (6 درصد)، پلانتین (16 درصد) و روتختی (12 درصد) برای حمایت از دسترسی ترجیحی کشورهای در حال توسعه به بازار بریتانیا حفظ شده ­اند.

تعرفه­ ی جهانی بریتانیا واردات بین­ المللی را تشویق می­ کند. تعرفه ­ها برای کالاهائی که بریتانیا تولید نمی ­کند، یا کم تولید می­ کند، برداشته شده ­اند. برداشته شدن این تعرفه­ ها موجب می­ شود صادرات این کالاها به بریتانیـا آسان­تر شود (برای مثال تعرفه­ ی کاموای پنبه­ ای از 4 درصد به صفر درصد تغییر کرده است.).

تعرفه­ ی جهانی بریتانیا به واسطه­ ی تعرفه­ های پائین­ تری که از کالاهای وارد شده به انگلیس دریافت می­ شود، فشارهای هزینه ­ای صادرات به انگلیس را کاهش می­ دهد.

با مراجعه به نشانی زیر، می­ توانید از تعرفه ­ی 11830 قلم کالا برای ورود به انگلیس، و همچنین از نوع و میزان تغییر صورت گرفته مطلع شوید:

https://www.gov.uk/check-tariffs-1-january-2021