media.news.imagealternatetextformat

پس از سال سیاه رکود بازار خودروی اروپا رونق می‌گیرد

یکشنبه, 10 اسفند,1399 10:46 ق.ظ

به گزارش یورو نیوز، بازار خودروی اروپا پس از یک سال سیاه رکود، در سال ۲۰۲۱ بار دیگر رونق خواهد یافت.

اتحادیه خودروسازان اروپا (ACEA) با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد که فروش خودرو در بازارهای اروپا نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

بازار فروش خودروی اروپا در سال ۲۰۲۰ و در پی شیوع ویروس کرونا با کاهش بی‌سابقه ۲۴ درصد، وارد یک دوره رکود موقت شد. در سال گذشته تنها ۹/۹ میلیون خودرو در اروپا برای تحویل به مشتری پلاک شد؛ رقمی که نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهشی ۳ میلیونی داشت.

با این حال رونق بازار خودرو احتمالا از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود؛ این امر به گفته اتحادیه خودروسازان اروپا به‌شکل مستقیم با پیشرفت کارزار واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ مرتبط است.

اولیویه زیپس، رئیس اتحادیه خودروسازان اروپا و مدیر شورای اداری بی‌ام‌دبلیو آلمان می‌گوید: «به لطف فروش جهانی و افزایش بین‌المللی تقاضا برای خرید خودروهای ساخت اروپا، کارخانه‌های اروپایی می‌توانند از مزایای رونق دوباره اقتصادی در برخی بازارها نظیر آسیا، بهره‌مند شوند.»

گزارش اتحادیه خودروسازان اروپا نشان می‌دهد برای بازگشت به رونق دوره پیش از شیوع ویروس کرونا در جهان، بهبود بلند مدت اقتصاد اروپا یک امر ضروری است. صنعت خودرو که کماکان صنعت مادر به شمار می‌رود، محل اشتغال حدود ۱۵ میلیون نفر در اروپا است؛ رقمی که معادل ۶/۷ درصد کل بازار کار این قاره را تشکیل می‌دهد. بهبود شرایط اقتصادی کارکنان صنعت خودرو و رونق اقتصادی در دیگر بخش‌های اقتصاد اروپا رابطه‌ای متقابل دارند.

با وجود رکود کلی بازار خودرو در سال ۲۰۲، بخش تولید اتومبیل‌های هیبریدی و الکترونیک، به مدد سرمایه‌گذاری‌های گسترده و حمایت‌های زیست‌محیطی دولتی در همین بازه زمانی رشدی «انفجاری» داشتند. گزارش اتحادیه خودروسازان اروپا نشانگر افزایش ۷/۵ درصدی سهم این گونه خودروهای با فن‌آوری جدید در بازارهای اروپایی از ۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۰/۵ درصد در سال ۲۰۲۰ است.