media.news.imagealternatetextformat

پارلمان اروپا قرارداد تجاری پسابرگزیتی با انگلیس را تصویب کرد

شنبه, 11 اردیبهشت,1400 11:53 ق.ظ

رسانه های خارجی اعلام کردند که پارلمان اروپا قرارداد تجاری پسابرگزیتی با انگلیس را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسپوتنیک در خبری فوری از تصویب قرارداد تجاری پسابرگزیتی بروکسل-لندن از سوی پارلمان اروپا خبر داد.

این آخرین گام در مسیر تائید سندی است که از این پس بر همکاری‌های تجاری و امنیتی انگلیس و اتحادیه اروپا نظارت دارد. این سند که حاصل ۱۰ ماه مذاکرات طاقت فرسا و نفس‌گیر است دی‌ماه گذشته با اکثریت آراء از سوی نمایندگان مجلس انگلیس تائید شد.

جزئیات توافق تصویب شده در پارلمان اروپا 

متن کامل این سند شامل یک هزار و ۲۴۶ صفحه‌ از توافقات ۲ طرف در زمینه همکاری‌های انرژی هسته‌ای، تبادل اطلاعات طبقه‌بندی شده و مجموعه‌ای از اعلامیه‌هایی است.

توافق به دست آمده به این معناست که صادرات و واردات بین انگلیس و اتحادیه اروپا همچنان بدون تعرفه‌های گمرکی ادامه می‌یابد. این توافق همچنین تصریح می‌کند که هرگونه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری میان ۲ طرف نیازمند رعایت شرایط برابر در بازار و نیروهای انگلیسی و اروپایی است؛ با این تفاوت که انگلیس دیگر ملزم به رعایت قوانین اتحادیه اروپا نخواهد بود.

در خصوص خدمات مالی هم ۲ طرف توافق کردند که فضای مطلوبی را برای توسعه همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

انگلیس پس از این ملزم به رعایت قوانین اتحادیه و احکام دیوان دادرسی اروپا نخواهد بود و در صورت بروز اختلاف نیز دیوان دادرسی اروپا مرجع حل اختلاف نیست.

۲ طرف به شهروندان یکدیگر اجازه استفاده از تامین اجتماعی و خدمات درمانی داده و حمل و نقل هوایی کم و بیش مانند قبل ادامه خواهد داشت. انگلیس مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا را در زمینه تولیدات خود رعایت خواهد کرد و ۲ طرف مدارک حرفه‌ای یکدیگر را شناسایی خواهند کرد.

انگلیس در مورد صدور روادید موقت، اتحادیه اروپا را به عنوان یک بلوک فرض کرده ولی این شامل اعضای آینده اتحادیه نخواهد بود. دولت انگلیس این حق را دارد که در آینده تصمیم بگیرد آیا شهروندان اروپا برای بازید موقت نیاز به ویزا دارند.

اتحادیه اروپا و انگلیس در جریان مذاکرات برگزیت توافق کردند که ایرلند شمالی، با وجود جدایی انگلیس از اتحادیه، تا حدودی در محدوده بازار واحد اروپایی باقی بماند. این توافق به آن معنی است که کالاهای وارداتی از انگلیس به ایرلند شمالی، در دروازه همین کشور از سوی نهادهای گمرکی اتحادیه اروپا کنترل می‌شوند و به همین ترتیب، نیازی به نظارت گمرکی میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند وجود ندارد.

گفتنی است خروج انگلستان از اتحادیه اروپا «برگزیت» در ماه ژوئن ۲۰۱۶ در این کشور به همه‌پرسی گذاشته شده و با ۵۲ رای موافق مقابل ۴۸ رای مخالف به تصویب رسید.

مجمع عمومی پارلمان اروپا طی نشستی در بروکسل، توافق خروج انگلستان از این نهاد «برگزیت» را با ۶۲۱ رای موافق در برابر ۴۹ رای مخالف به تصویب رساند.