media.news.imagealternatetextformat

دکتر روحانی: دولت نخواهد گذاشت کسانی پایان تحریم را به تاخیر بیندازند

شنبه, 06 دی,1399 08:27 ق.ظ

روحانی در نشست مطبوعاتی پایان ترامپ را "پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی" خواند. او بحث دریافت خسارت از آمریکا را منتفی دانست و با گلایه از معطل ماندن لوایح در مجلس گفت دولت اجازه تاخیر در پایان تحریم‌ها را نمی‌دهد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مطبوعاتی دوشنبه ۲۴ آذر با حضور خبرنگاران داخلی و بین‌المللی به مسائلی چون بازگشت آمریکا به برجام، لغو تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، گرانی، اختلاف نظر دولت با مجلس و اعدام روح‌الله زم پرداخت.

روحانی پایان ترامپ را "پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی" خواند و در جواب خبرنگار الجزیره که درباره مصوبه اخیر مجلس و پایان تحریم‌ها سوال کرد گفت: «آنچه مجلس تصویب کرده اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است؛ ما هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمیگردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت»

روحانی اما در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد که دولت قانون ابلاغی اخیر مجلس را مفید نمی‌داند. او به خبرنگار تسنیم گفت که این مصوبه کمکی به کاهش تحریم‌ها نمی‌کند.

رئیس جمهور ایران هرگونه بحث بر سر توافق اتمی جدید یا "توافق قوی‌تر" را مردود خواند: «آنچه امروز برای ما مهم است این است که آمریکا کامل به تعهدات خود بازگردد و عملا اعلام کند که خطا کرده‌ است و بعد از اینکه او به برجام بازگشت درباره مسیر جبران خسارات‌هایی که به ما وارد شده است فکر می‌کنیم.»

روحانی با رد هرگونه مذاکره با آمریکا بر سر طرح‌های موشکی ایران، دریافت خسارت از آمریکا به خاطر خروج از برجام را هم منتفی دانست: «اگر بخواهیم از آمریکا درخواست پرداخت خسارت کنیم از سال‌ها پیش از انقلاب تا امروز آمریکا خسارات بسیاری وارد کرده است، اما اینکه ما برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، وقتی است که همه به بر جام باز می‌گردیم و در ضمن هم مطالباتشان را مطرح می‌کنیم که خوب است و حتما این کار را می‌کنم. اما درباره پیش شرط و اینکه چه کسی باید تعیین کند، این مسائل همه معنایش این است که به تحریم ادامه دهد.»

روحانی بحران‌های موجود در کشور را نقایصی نامید که ناشی از "مشکلات ساختاری، جنگ اقتصادی، همکاری مخالفان دولت با مخالفان نظام و نواقص مدیریتی" هستند.

او تکرار کرد که مجلس به لوایح دولت برای مبارزه با فساد اهمیتی نداد و به جای آن طرح‌های نمایندگان را به دست گرفت. روحانی دلیل گرانی افسارگسیخته و بی‌ثباتی در قیمت اجناس را نبود "وزیر حامی مصرف‌کننده" دانست و گفت: «ما به مجلس قبل پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را دادیم که تصویب شد اما این مصوبه دلیل ایرادی که در یک جمله مصوبه بود و دو دقیقه‌ای می‌شد برطرف کرد، در مجلس کنونی به بایگانی رفت.»

گرچه روحانی در بخشی از این نشست، پایان ریاست جمهوری ترامپ را پایان جنگ اقتصادی خواند اما در پاسخ به سوالی دیگر مدعی شد که جنگ اقتصادی علیه ایران خاتمه یافته و این پایان نه به خاطر انتخاب بایدن، که به دلیل شکست طرح‌های آمریکا بوده است: «حتی اگر ترامپ هم انتخاب می‌شد چاره‌ای جز کنار گذاشتن این رویکرد نداشت»

روحانی موضوع کشته شدن محسن فخری‌زاده را نیز تلاشی در راستای "به جنگ کشاندن منطقه در روزهای پایانی دوره منحوس ترامپ" دانست و تکرار کرد که جمهوری اسلامی انتقام این کار را در زمان مناسب خواهد گرفت.

او هم‌چنین گفت که واکنش‌های مربوط به اعدام روح‌الله زم برای دولت مهم نیست و اعتراض‌های بین‌المللی را چنین پاسخ داد: «از این نگرانی و حساسیت  اینطور استنباط می‌شود که برای منافع آنها کار می‌کرده است.»