media.news.imagealternatetextformat

دشمنی ها فقط مخصوص آمریکای ترامپ نیست

شنبه, 06 دی,1399 08:16 ق.ظ

بنا به گزارش خبرگزاری "دویچه وله" فارسی، رهبر جمهوری اسلامی طی سخنانی تأکید کردکه مسئولان کشور نباید به "وعده‌های این و آن" اعتماد کنند، زیرا این "وعده‌های اشرار" است. او افزود "سه کشور اروپایی نیز نهایت بدعملی، لئامت، دورویی و نفاق را از خود نشان دادند".

کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا و نیز ایالات متحده آمریکا تأکید دارند که توافق هسته‌ای جدید با ایران نباید تنها برنامه اتمی ایران را موضوع قرار دهد، بلکه توسعه برنامه موشکی ایران و نقش جمهوری اسلامی در منطقه نیز باید در دستور کار مذاکرات احتمالی آتی قرار گیرند.

حال( آیت اله) علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۶ آذر (۱۶ دسامبر) در دیدار با اعضای ستاد برگزاری سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس، بدون اشاره به شروط جدید کشورهای اروپایی و آمریکا، به مسئولان جمهوری اسلامی به تأکید گفت: «به دشمن اعتماد نکنید»

خامنه‌ای در این دیدار قاسم سلیمانی را نماد و "تبلور ارزش‌های فرهنگی ایران و ایرانی" خواند و گفت "تشییع میلیونی" قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس "اولین سیلی سخت به آمریکا بود". در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در ۱۷ دی‌ماه ۹۸ در کرمان ۵۶ نفر از تشییع‌کنندگان در اثر ازدحام جان خود را از دست دادند که ۳۵ نفر آنها مرد و ۲۱ تن دیگر زن بودند. علاوه بر آن ۲۱۳ نفر نیز مصدوم شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار روز چهارشنبه در حالی که ماسک به صورت زده بود، با حفظ فاصله پنج متری با حاضران سخن می‌گفت. در این دیدار اعضای خانواده قاسم سلیمانی و فرماندهان ارشد سپاه نیز حضور داشتند.وی در سخنان خود گفت: «توصیه قطعی من این است که به دشمن اعتماد نکنید»رهبر جمهوری اسلامی افزود: «برای رفع مشکلات مردم و درست شدن آینده کشور به وعده‌های این و آن اعتماد نکنید، زیرا اینها وعده‌های خوبان نیست بلکه وعده‌های اشرار است، ضمن آنکه دشمنی‌ها را نیز نباید از یاد ببرید»

وی خطاب به مسئولان کشور گفت: «دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد، دشمنی‌ها فقط مخصوص آمریکای ترامپ نیست که با رفتن آن تمام شود، آمریکای اوباما نیز با شما و ملت ایران بدی کرد.»

خامنه‌ای به کشورهای اروپایی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: «سه کشور اروپایی نیز نهایت بدعملی، لئامت، دورویی و نفاق را از خود نشان دادند.»

خامنه‌ای به تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «رفع تحریم به‌دست دشمن است اما خنثی‌سازی آن به‌دست خودمان است.» او افزود: «بنابراین باید بیش از آنکه به‌فکر رفع تحریم باشیم، بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم.»

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۶ آذر (۱۶ دسامبر) در جلسه هیأت دولت گفت که از آمدن جو بایدن "ذوق‌زده نیستیم" اما از رفتن دونالد ترامپ "بسیار خوشحالیم". او همچنین ترامپ را "یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین" رییس جمهوری آمریکا نامید.

روحانی برای چندمین بار تصریح کرد که در صورت بازگشت گروه پنج به علاوه یک به تعهداتشان "ما هم در همان ساعت به کل تعهداتمان بر می گردیم."

ایران از سال گذشته به صورت گام به گام و در چند مرحله تعهدات برجامی‌اش را لغو کرد. طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۲ برابر حد مجاز در برجام است.