media.news.imagealternatetextformat

حقوقدان انگلیسی به سمت دادستان دیوان کیفری بین المللی منصوب شد

یکشنبه, 26 بهمن,1399 08:09 ق.ظ

دیوان کیفری بین المللی روز جمعه یک حقوقدان انگلیسی را به سمت دادستان جدید این دیوان تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روزنامه جروزالم پست، «کریم خان» حقوقدان انگلیسی با ۲۷ سال سابقه فعالیت در حوزه حقوق بین‌الملل روز جمعه از سوی دیوان کیفری بین‌المللی به سمت دادستان جدید این دیوان برای دوره‌ای نُه ساله انتخاب شد.

این وکیل و حقوقدان انگلیسی که شهرت خود را بیشتر مدیون هدایت تیم تحقیقاتی ویژه سازمان ملل در مورد جنایات داعش در عراق است، در یک رأی‌گیری مخفی توانست با شکست سه نامزد رقیب جانشین «فاتو بنسودا» دادستان ارشد این دیوان شود.

شایان ذکر است، دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در شهر لاهه هلند با ۱۲۳ عضو فعالیت خود را از حدود ۲۰ سال پیش آغاز کرد، و به جرایم جنگی، جرایم علیه بشریت، نسل کشی و جنایات مربوط به تجاوز رسیدگی می‌کند.

کریم خان در ۲۷ سال سابقه حرفه‌ای خود علاوه بر ارائه مشاوره به ملکه انگلیس، تقریباً در هر دادگاه کیفری بین‌المللی در نقش دادستان، وکیل مدافع یا مشاور حقوقی قربانیان فعالیت کرده است.

در دیوان کیفری بین‌المللی نیز وی سابقه فعالیت به عنوان وکیل مدافع در پرونده‌های مربوط به کنیا، سودان و لیبی را برعهده داشته است.

گفتنی است، یکی از نخستین تصمیمات مهم کریم خان تصمیم‌گیری برای انجام تحقیقات کامل پیرامون جنایات جنگی در سرزمین‌های اشغالی است.

در همین ارتباط، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در یک پیام توئیتری نوشت: «تجربه فراوان کریم در حوزه حقوق بین‌الملل در تضمین اینکه ما عاملان این جنایات شنیع را محاکمه کرده و در مورد قربانیان این جنایات عدالت را اجرا کنیم، نقشی محوری ایفا می‌کند».