media.news.imagealternatetextformat

تلاش ایران برای میانه داری در منازعه قره باغ

شنبه, 12 مهر,1399 02:26 ب.ظ

روحانی و رئیس دفترش با مقامات ارمنستان و آذربایجان تماس گرفته‌اند. روحانی دخالت خارجی در منازعه را موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع دانست. واعظی با تکذیب ارسال کمک‌های لجستیکی به ایروان، باکو را همسایه راهبردی تهران خواند.

عکس از خبرگزاری آلمان - سربازان آذربایجان در باکو

درگیری و تبادل آتش نیروهای ارمنستان و آذربایجان وارد چهارمین روز شده و حملات طرفین در منطقه قره‌باغ گوهستانی ادامه دارد.

حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای خود در ارمنستان بر لزوم توقف درگیری در قره‌باغ تاکید کرد و خواستار حل و فصل اختلافات دیرینه دو کشور در چارچوب مقررات بین‌المللی شد.

خبرگزاری تسنیم از قول روحانی نوشت: «توقف این درگیری‌ها برای ما مهم است و انتظار داریم دو کشور ارمنستان و آذربایجان با درایت و خویشتنداری در این مسیر گام بردارند.»

روحانی هرگونه دخالت خارجی در موضوع را موجب پیچیده‌تر شدن و تداوم بیشتر درگیری دانست. به نوشته تسنیم، نیکول باشینیان نیز نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده است.

هم‌زمان با تماس یاد شده، رئیس دفتر روحانی نیز با معاون نخست وزیر آذربایجان گفت‌وگویی تلفنی داشت. محمود واعظی به شاهین مصطفی‌اف تاکید کرده که آذربایجان، "همسایه خوب، دوست و برادر" ایران است و در سیاست خارجی جمهوری اسلامی جایگاه مهم و خاصی دارد. او مناسبات تهران و باکو را "خوب، راهبردی و همه‌جانبه" توصیف کرده و افزوده است: «تحرکات بدخواهان روابط دو کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

رسانه‌های داخلی ایران به نقل از واعظی می‌نویسند: «جمهوری اسلامی همواره تمامیت ارضی این کشور همسایه را به رسمیت شناخته و به آن احترام گذاشته و پایان اشغال را موجب ثبات در منطقه می‌داند.»

واعظی افزوده که ایران آماده هرگونه کمک برای حل و فصل اختلافات دو کشور از طریق مذاکره در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی است.

رئیس دفتر روحانی اخبار مربوط به ارسال کمک از سوی تهران به ارمنستان را "شایعات رسانه‌ای و فضای مجازی" خوانده و گفته است: «این شایعات بی‌اساس با هدف برهم زدن روابط خوب ایران و آذربایجان مطرح می‌شوند.» او مناسبات تهران و باکو را "خوب، راهبردی و همه‌جانبه" توصیف کرده و افزوده است: «تحرکات بدخواهان روابط دو کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

رسانه‌های جمهوری آذربایجان در روزهای گذشته ادعا کرده‌اند که روسیه برای حمایت نظامی از ارمنستان، از خاک ایران استفاده می‌کند اما تهران این خبر را تکذیب کرد.

از جمله وبسایت آذربایجانی 1news.az در گزارشی نوشت که پس از عدم موافقت گرجستان با عبورهواپیماهای باری روسی حامل جنگ افزار از حریم خود به ارمنستان، روسیه مسیرهای دیگری را استفاده می‌کند. در این گزارش آمده که سلاح‌های روسی با کامیون از شهرهای روستوف و مین‌ودی به آق تاو در قزافستان، ترکمن‌باشی در ترکمنستان و نوشهر در ایران به ایروان ارسال می‌شوند.

تهران چنین خبری را تکذیب کرده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران در توضیح امر گفته است: «تردد کامیون و ترانزیت کالاهای متعارف غیرنظامی با کشورهای همسایه، به طور معمول برقرار است و کامیون‌های مورد اشاره صرفا در همین چارچوب به فعالیت مشغولند.»

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، روسای جمهوری ایران و ارمنستان در باره نقش ترکیه در منازعه قره‌باغ نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

ترکیه متحد نزدیک جمهوری آذربایجان است و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور روز دوشنبه تاکید کرد که باکو باید از فرصت کنونی برای تعیین سرنوشت سرزمین‌های اشغالی آذربایجان استفاده کند. او گفت: «ترکیه با تمام توان و امکانات پشت باکو خواهد ایستاد.»

منطقه قره‌باغ کوهستانی با ۱۴۵هزار نفر جمعیت، از نظر حقوق بین‌الملل بخشی از خاک آذربایجان محسوب می‌شود. ارمنستان اما در جریان جنگی که پس از فروپاشی اتحاد شوروی درگرفت، کنترل این منطقه را در دست گرفت. از سال ۱۹۹۴ بین آذربایجان و ارمنستان قرارداد آتش‌بس برقرار است اما قره‌باغ هم‌چنان محل مناقشه دو کشور است.