media.news.imagealternatetextformat

بلومبرگ: احتمال ورود سرمایه اروپایی به ایران پس از رفع تحریم ها

شنبه, 06 دی,1399 08:29 ق.ظ

با پیروزی جو بایدن به عنوان رئيس جمهور آمریکا احتمال برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران افزایش یافته است. بلومبرگ در گزارشی می‌گوید اتحادیه اروپا به دنبال فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به اقتصاد ایران است.

خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ در گزارشی کوتاه نسبت به دورنمای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ابراز خوش‌بینی کرده است؛ این در صورتی‌ست که تحریم‌های آمریکا به طور کامل برچیده شود. بلومبرگ از قول بنیادگذاران کنفرانس تجارتی اروپا و ایران، نهادی که توسط اتحادیه اروپا تأسیس شده، می‌گوید که از ۱۴ تا ۱۶ دسامبر آینده نشستی برگزار می‌شود که چشم‌انداز این موضوع را ترسیم نموده و امکانات سرمایه‌گذاری اروپاییان را در ایران بررسی می‌کند.

کنفرانس ایران و اروپا، در دو سال گذشته، به علت تحریم‌های خارجی علیه ایران، هیچ نشستی برگزار نکرده است. این نهاد به دنبال توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ (پنج به علاوه یک) با ایران، فعالیت خود را آغاز نمود، اما پس از خروج آمریکا از قرارداد هسته‌ای در مه ۲۰۱۸ دیگر هیچ نشستی برگزار نکرد.

دونالد ترامپ به دنبال اعلام خروج از قرارداد برجام، به شدیدترین تحریم‌ها و سیاست "فشار حداکثری" علیه ایران روی آورد.

جو بایدن، رئیس جمهور آینده ایالات متحده، قصد دارد کشورش را به برجام برگرداند، هر چند که گفته می‌شود این بازگشت مشروط است و رفع تحریم‌ها وابسته به انعطاف ایران در قبول تغییراتی در برجام و نیز سیاست‌های منطقه‌ای و موشکی‌اش خواهد بود. در زمانی که برجام به امضا رسید، جو بایدن معاون پرزیدنت اوباما بود.

کنفرانس ایران و اروپا توسط مرکز تجارت بین‌المللی هدایت می‌شود، نهادی که به طور مشترک توسط سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی و دفتر توسعه تجارتی ایران تأسیس شده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا

به گفته بلومبرگ انجمن ایتالیایی آمبروزتی، مستقر در میلان، از این رویداد پشتیبانی کرده و از آمادگی خود برای میزبانی کنفرانس که به صورت مجازی انجام می‌گیرد، خبر داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز چهارشنبه ۲۶ آذر (۱۶ دسامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد چهار شرکت را به دلیل صادرات فرآورده‌های پتروشیمی تریلیانس در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

شرکت پتروشیمی تریلیانس که نهاد واسطی برای فروش محصولات پتروشیمی ایران است، در اوایل سال جاری ۲۰۲۰ در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود. این چهار نهاد به شرکت تریلیانس خدمات کشتیرانی ارائه و از طرف این شرکت مبادلاتی مالی انجام داده‌اند و این کار شرکت تریلیانس را قادر به ادامه واسطه‌گری و انتقال محصولات پتروشیمی ایران کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو شرکت تحریم شده مستقر در چین عبارتند از "دونگای اینترنشنال شیپ منجمنت لیمیتد" و "پتروکم سائوت ایست لیمیتد". دو شرکت تحریم‌شده دیگر در امارات متحده عربی مستقر هستند: "آلفا تک تریدینگ FZE" و "پترولیانس تریدینگ FZE".

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود می‌‌افزاید که شرکت نقل و انتقال گاز و مواد شیمیایی ویتنام نیز نقشی مهم در انتقال نفت از ایران داشته است و به همین دلیل در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرد.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود آورده است که ایالات متحده آمریکا علیه هر شخص حقیقی و حقوقی که از به طور غیرقانونی در نقل و انتقال و فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران دست داشته باشد، اقدام خواهد کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۲۰ شرکت "تریلیانس پتروکمیکال" مستقر در هنگ‌کنگ و سه شرکت دیگر فعال در حوزه پتروشیمی و نفت را در لیست تحریم‌های خود قرار دادند. این شرکت‌ها متهم بودند برای صادرات محصولات نفتی ایران به ارزش صدها میلیون دلار به شرکت ملی نفت ایران کمک کرده‌اند.

خروج از برجام و معاملاتی که دود می‌شوند

با این امضای دونالد ترامپ، دولت آمریکا نه‌ تنها از توافقنامه اتمی "برجام" خارج شده، بلکه می‌خواهد تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را نیز بار دیگر از سر ‌گیرد. بدین ترتیب هر شرکتی که با آمریکا و با دلار در سطح جهانی معامله می‌کند در صورتی که با ایران معامله کند، می‌تواند مشمول جریمه سنگینی بشود.