media.news.imagealternatetextformat

بالا گرفتن انتقادات نسبت به خروج از افغانستان؛ وزیرخارجه انگلیس یک قدم به برکناری نزدیک تر شد

سه شنبه, 16 شهریور,1400 12:18 ب.ظ

نمایندگان پارلمان انگلیس از توضیحات وزیرخارجه این کشور درباره چرایی خروج شتابزده از افغانستان قانع نشدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از رویترز، نمایندگان پارلمان انگلیس پس از نشست خود با وزیر امور خارجه این کشور از پاسخ‌های او درباره مدیریت بحران افغانستان قانع نشدند.

در حال حاضر نمایندگان خواستار تحقیق کامل درباره سیاست خارجی دولت جانسون درباره افغانستان و خروج از این کشور هستند.

در صورتی که تحقیقات کوتاهی وزیرخارجه انگلیس در وضعیت افغانستان را ثبات کند، نمایندگان خواستار استعفا و برکناری او خواهند بود.

«تام توگندهات»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس اعلام کرده است که سقوط کابل برای مردم افغانستان و کشورهایی که با خروج از افغانستان زمینه آن را فراهم کردند، یک فاجعه بزرگ است.

به گفته این نماینده پرنفوذ پارلمان انگلیس، خروج سراسیمه لندن از افغانستان، این کشور را دچار بحران انسانی و حقوق بشری کرده و همچنان «سوالات بزرگی» در این زمینه باقی‌مانده است.

دومنیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس وعده داد که طی «روندی دقیق» بررسی خواهد کرد که چگونه سازمان‌های اطلاعاتی این کشور در پیش‌بینی تسخیر سریع افغانستان به دست طالبان، ناکام ماندند.

راب در جلسه اضطراری کمیته امور خارجه مجلس عوام درباره تأخیر انگلیس در تخلیه تعداد زیادی از شهروندان خود و کارمندان محلی از افغانستان پیش از مهلت ۳۱ اوت برای خروج سربازان ایالات متحده، از طرف نمایندگان تحت فشار قرار گرفته است.

او همچنین به دلیل تصمیم خود برای به تعطیلات رفتن در روزهای قبل از تسخیر کامل کابل، پایتخت افغانستان، به دست طالبان که منجر به تهدید جان هزاران نفری شد که طی ۲۰ سال گذشته برای ارتش بریتانیا کار کردند، مورد انتقاد شدید است.

همچنین کلادیو ویبی، نماینده مجلس از حزب کارگر، راب را متهم کرده که طی بحران «هنگام نیاز، غایب» بوده است.