media.news.imagealternatetextformat

افزایش چشمگیر ممانعت از سفر اروپاییان به انگلیس بعد از برگزیت

سه شنبه, 11 خرداد,1400 09:01 ق.ظ

یک روزنامه انگلیسی از افزایش چشمگیر ممانعت دولت انگلیس از ورود شهروندان اروپایی به این کشور از زمان تکمیل شدن روند برگزیت خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از روزنامه "کوریر"، از زمان تکمیل شدن روند برگزیت در اول ژانویه سال جاری میلادی بیش از 3 هزار شهروند از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مرزهای انگلیس پذیرفته نشده و اجازه ورود به آن ها داده نشده است.

به گزارش روزنامه گاردین، تنها در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در مجموع حدود 3294 شهروندان اتحادیه اروپا از سفر به انگلیس ممانعت شدند که تعداد آن ها 6 برابر بیشتر از همین دوره زمانی در سال قبل از آن بود.

"آندره آ مایکائلیس"، سفیر آلمان در لندن به شدت درباره این مسئله ابراز نگرانی کرده است.

وی در پیامی توئیتری اظهار داشت: ما می توانیم بگوییم که این امر با توجه به پایان آزادی ترددها باید اتفاق بیفتد، اما با این همه این یک واقعیت جدید و جوی را ایجاد می کند که در آن همواره این مسئله سخت تر می شود که ما با هم در ارتباط باقی بمانیم.

بر اساس اطلاعات وزارت کشور انگلیس رومانی در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی با بیش از 2000 شهروند پذیرفته نشده در انگلیس بیشترین آسیب را از این وضعیت دیده است. این آمار برای این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن حدود 10 برابر افزایش داشته است.

انگلیس در اول ژانویه با تکمیل شدن روند برگزیت از اتحادیه گمرکی اروپا و بازار داخلی این اتحادیه خارج شد. توریست ها از اتحادیه اروپا همچنان مجاز هستند بدون ویزا به این کشور سفر کنند. اما شهروندان اروپایی برای اینکه بتوانند در انگلیس زندگی و یا کار کنند به ویزا نیاز دارند.

افرادی که تا قبل از پایان سال 2020 در این کشور زندگی می کردند می توانند تا پایان ماه ژوئن برای برنامه به اصطلاح تسویه حساب اقدام کنند. این امر تا حدود زیادی همان حقوق قبل از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را برای آن ها تضمین می کند.

وزیر کشور انگلیس اخیرا اعلام کرده که با توجه به خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌خواهد قواعد سفری مشابه آمریکا را به عنوان مجوز ورود به این کشور از جمله برای شهروندان اروپایی در دستور کار قرار دهد.

"پریتی پاتل"، وزیر محافظه کار کشور در انگلیس اعلام کرده که می خواهد مجوزهای سفر به انگلیس را بر اساس نمونه آمریکایی معرفی کند. با این طرح ورود به انگلیس برای مسافران توریستی و تجاری از اتحادیه اروپا به انگلیس هم پیچیده تر می شود.

وی گفته که باید در آینده برای سفرهای بدون ویزا مجوزهای ورودی مشابه نمونه آمریکایی معرفی شود. تنها موارد استثناء از این قانون شهروندان ایرلندی و افراد مقیم انگلیس خواهند بود

پاتل همچنین در حال برنامه ریزی برای اصلاح قانون است تا امکان پناهندگی برای افرادی که به صورت غیر قانونی به کشور وارد شده‌اند را غیر ممکن سازد.

وی روز دوشنبه 24 می پیشنهاد کرد افرادی که می‌خواهند بدون ویزا یا با اسناد مهاجرت وارد بریتانیا شوند باید اجازه نامه مسافرت از طریق اینترنت را ارایه کنند. این پیشنهاد از مدل امریکایی ESTA درخواست دیجیتالی مسافرت نسخه برداری شده است

ESTA یک سیستم آنلاین است که وظیفه تعیین واجد شرایط بودن کسانی که قصد سفر به ایالات متحده آمریکا را دارند به عهده دارد. از راه این برنامه، اطلاعات توسط مسافر در فرم آنلاین پر می‌شود و گمرک و مأموران حفاظت مرزی آمریکا به محض ورود مسافران به اطلاعات شخصی آنها مانند محل زندگی، کار و پاسخ به پرسش‌های واجد شرایط بودن دست پیدا می‌کنند.

بر اساس این پیشنهاد، قرار است اطلاعات مربوط به مهاجرت در انگلستان به روز شوند و مرزهای انگلستان تا سال 2025 با یک سیستم کنترل دیجیتال مجهز گردد.

به گفته پریتی پاتل، هدف اصلی این سیستم کنترل «شمار دقیق افراد در داخل و خارج و آمار کسانی است که می‌خواهند وارد این کشور گردند.»