media.news.imagealternatetextformat

افزایش بی سابقه موارد مشکوک به پولشویی در آلمان

دوشنبه, 06 بهمن,1399 02:53 ب.ظ

پدیده پول‌شویی به یکی از مشکلات بزرگ نهادهای نظارت بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی تروریسم در آلمان تبدیل شده است. بر اساس گزارش "واحد اطلاعات مالی" موارد مشکوک به پول‌شویی در آلمان در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

"تاگس‌اشپیگل"، چاپ برلین، به نسخه‌ای از گزارش "واحد اطلاعات مالی" درباره سال ۲۰۱۹ دست یافته است. در این گزارش آمده است که موارد مشکوک به پول‌شویی در آلمان در سال گذشته از رشدی ۵۰ درصدی برخوردار بوده است.

گزارش‌های ثبت شده درباره تراکنش‌های مالی مشکوک به جابه‌جایی غیرقانونی پول و پدیده پول‌شویی حکایت از آن دارد که در آلمان در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۱۴ هزار مورد مشکوک به پول‌شویی صورت گرفته است.

از سوی دیگر، مجموعه موارد تراکنش‌های مالی مشکوک در این کشور در سال گذشته میلادی ۳۵۵ هزار مورد اعلام شده است. چنین افزایشی در موارد پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در آلمان بی‌سابقه بوده است.

خرید املاک

در گزارش "واحد اطلاعات مالی" آمده است که در سال ۲۰۱۸، بیشترین بخش مربوط به موارد مشکوک به پول‌شویی به معاملات ملکی مربوط می‌شده است. آمار مربوط به خرید و فروش مشکوک املاک در سال ۲۰۱۹ هنوز در دست نیست.

همین گزارش به دشواری‌های مسئولان نظارت بر داد و ستدهای مالی مشکوک برای کشف و اثبات چنین معاملاتی اشاره کرده است.

گفته می‌شود که طایفه‌های بزهکار در آلمان از طریق خرید و فروش املاک اقدام به پول‌شویی می‌کنند. کریستوف شولته، رئيس "واحد اطلاعات مالی" به خبرنگار "تاگس‌اشپیگل" گفته ست که در آلمان، ماموران شناخت و آمادگی لازم برای کشف و خنثی کردن چنین فعالیت‌هایی را ندارند.

همین موضوع باعث آن شده است که بسیاری از گروه‌های بزهکار برای پول‌شویی به آلمان مراجعه کنند.

سهم بخش مالی در پول‌شویی

گزارش "واحد اطلاعات مالی" حکایت از آن دارد که بخش اعظم پول‌شویی با استفاده از سامانه‌های مالی و به‌ویژه بانک‌ها و موسسات خدمات مالی صورت می‌گیرد.

همین گزارش سهم بانک‌ها و موسسات خدمات مالی در آلمان را از پدیده پول‌شویی در حدود ۹۸ درصد تخمین می‌زند. مابقی موارد مشکوک به پول‌شویی به سایر خدمات و از جمله دفاتر ثبت اسناد، وکلا و صاحبان بنگاه‌های املاک برمی‌گردد.

افزون بر آن، کازینوها و قمارخانه‌ها نیز در امر رد و بدل کردن غیرقانونی پول در آلمان نقش ایفا می‌کنند.

دفتر مرکزی "واحد اطلاعات مالی" در شهر کلن قرار دارد. این مرکز بخشی از ادارات فدرال آلمان است و زیر نظارت گمرک این کشور فعالیت می‌کند. وظیفه اصلی این مرکز مقابله با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم است.