media.news.imagealternatetextformat

از سوی اولیانوف مطرح شد؛ نخستین واکنش روسیه به سفر هیئت سیاسی ایران به انگلیس

شنبه, 22 آبان,1400 09:04 ق.ظ
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به سفر هیأت ایرانی به اروپا و دیدار با مقامات انگلیسی در لندن واکنش نشان داد.

نخستین واکنش روسیه به سفر هیئت سیاسی ایران به انگلیس

به گزارش خبرگزاری مهر، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توئیتر به سفر هیأت ایرانی به اروپا و دیدار با مقامات انگلیسی در لندن واکنش نشان داد.

اولیانوف در این ارتباط نوشت: «برای همتایان ایرانی و انگلیسی آرزوی موفقیت دارم. لطفاً فراموش نکنید که در خصوص برجام، همگی ما در یک قایق نشسته‌ایم. تمام مشکلات دیگر در درجه دوم اهمیت هستند.

این واکنش دیپلمات ارشد روسی پس از آن صورت می‌گیرد که «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد پنجشنبه وارد لندن شد تا با همتای انگلیسی خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایران اخیراً با آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در شهر وین، موافقت کرده است حال آنکه تاکید می‌کند که هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست؛ بلکه حصول توافقی ملموس و احترام به منافع متقابل است.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد پنجشنبه وارد لندن شد تا با همتای انگلیسی خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

تهران تأکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد؛ اما علیرغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما با کارشکنی‌های طرف غربی، پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.